Thursday, March 30, 2006

 

second note

Befinder mig i verdens navle og alle er glade og hjaelpsomme.
Jeg trives og har det som blommen i et aeg og er pt. fyldt med klicher fordi det hele falsker sig.

Har fundet ud af hvor meget materielle ting betyder for mig! Det havde jeg alligevel ikke troet, men jeg har kaempet for, ej det gik nu overraskende let, at faa etableret en base. Den har jeg nu.

I det ganske centrum af byen paa Ma'ze ved Rothschild ave.
Mine roommates er Josh og Gili
Gili arbejder som bartaender, saa han kan sparer op til en flybillet og et skole ophold i Canada her til sommer. Han er screenplay writer og a most promissing one. og saa videre.
Josh er dokumentar producer og laver en del smaa film om livet og tilvaerelseni Jerusalem, mainly.
Vi svinger godt og kemien er helt fantastisk. Jeg far lov til at tage opvasken og vaske gulvet (spuncja) og de guider mig rundt til de smaa intime steder og lader mig moede alle deres venner. Det er en god deal.
A win win situation.
-Jeg er virkelig heldig.
Her er en anden udvekslingsstuderende, som har vaeret over et halvt aar om atfinde et sted at bo. Saa "Af banen, af banen -Her kommer bananen!!!"
Det er det der med venners venner, som taeller.

Tilbage til det faktiske. Det materielle. Jeg har faaet et job som opvasker paa en lokal hang out. Det er super fedt skoent jeg er traet i hele kroppen. Men mit mormor gen er begejstret og jeg nyder at have en realitet her. En foelese af at hoere til. At haenge ud med de lokale.
Jeg er meget heldig og det virker meget spirituelt paa mig alt det her.
Det er saa rigtigt om noget, at jeg tog af sted. Alt falder bare i hak, saadan swushj!

I gaar varjeg til valgaften hos Yonathans ven Ada og spiste Thailandsk fastfood, drak Arak (pernod) og tynd the og mormor smaakager som afslutning the saa nu kan jeg simpelthen ikke mere for i aften. Kan daarligt klaemme smoegerneud af pakken.

well. Valget er gaaet meget stille af. Der var ikke megafoner og flyers og eller terrorbombninger, som jeg havde ventet.
Alle er doedtraette af politik og det er den laveste valgprocent siden 90'erne.
De slap af med Ikut, men fik Liebermann istedet, en fasistoid russer, som er meget religioes. Han ser ond ud. Og Sharons centrumparti ligger nummer to.... saa det er egentlig den samme situaltion som foer valget, nu blot med andre ansigter.
Det virker ellers meget lovende. Landet her. Tilvaerelsen er stabiliseret ensmule siden 2004, hvor det hele gik paa roeven, med krakket i USA.
Folk her i Tel Aviv i saer er ikke partipolitisk interesseret, man bruger hellere tiden paa at faa hverdagen til at fungerer. Hjemmet. Vennerne og familien.
Hvilket jo egentlig er forstaaeligt naar det er hverdags kost at frygte terrorbombninger.
Og det er det.
Bare i sidste uge fangede man tre selvmordsbombere, som proevede at snige sig ind i landet via offentlige taxabusser - og det sker hele tiden.
Jeg kan til tider glemme det helt fordi jeg ikke kan laese avis eller forstaa radioen, men jeg husker at spoerge mig for. Og jeg maa indroemme at svarene er frygtindgydende. Det er ikke romantisk, det er det ikke.
Men jeg nyder at vaere her og tror at det er skaebnen. Hvad praesist det er jeg skal ved jeg ikke, men det kommer. Selvfoelgelig ved jeg, hvilke kunstprojekter jeg skal lave, men paa det hoejere plan er det stadig usynligt for mig.

Min TestRecording af muren er helt vildt. Det bliver et vildt fedt piece og jeg glaeder mig til at komme mere igang. Boerneboegerne er en smule mere komplicerede, da landet er saa ungt, halvtreds aar..

Hey think about it!!
Det er bare ingenting!! Wow it freaks me out.....

Naa, men fordi det er saa ungt er der ingen skriftlig tradition andet end politiske statements og religioese tekster om ditten og datten og al litteratur er kommet fra hid og did. Beboerene her kommer jo fra hele verden. Rusland, Polen, Amerika, England, Jordan, Kurdistan, Etiopien og saa videre. Der er altsaa ikke nogen TRADITIONEL borenelitteratur, men jeg venter og haaber paa det bedste. Jed ved at det sker!!

What else. Arbejdet, det kunstneriske kommer stille og roligt. Jeg presser ikke paa. Har som sagt oplevet denne materielle side af mig selv, som jeg har givet lov til at udfolde sig.
Jeg er bare tilstede og nyder min eksistens.
Har optaget 14 baand og fem mini disks. Koebt fire boerneboeger og tre aviser. Saa jeg har da noget.
I morgen vil jeg ligge en slagplan og betale min foerste husleje og saa gaar det forhaabentlig loes.

Comments: Post a Comment



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?