Friday, March 10, 2006

 

first note - from tel aviv

israel is real. halleluja Israel!
Her begynder ugerne med søndag morgen så foerste soendag stod jeg skoleret og deltog således i Bezalel Academy's første rigtige skole dage efter en mindreferie.
Elevrene hang ud i smaa grupper og røg smøger og drak Ness. Red Cup. Alles favorit.
De evaluerede hinandens ferieoplevelser og stemningen var god og afslappet.

Om onsdagen havde jeg mit første studiovistit med Mr.Shirman, han var helt vild med børnebogsprojektet da han, en uddannet fotograf, nu selv arbejder medbogen som primaere materiale. Han blev roert til hjertet over at se mit valg affoerste bog. D
en jeg har taenkt at lave om mig selv. Den hedder Gan Genih og er en boenehaveklasse bog, med lidt af hvert i (sange, historier,regnestykker, diktater etc.).
Det er om muligt den bog som ALLE israelere, over tredive, kender. Nok noget ala Soeren og Mette bogerne - eller Hej Matematik.
Gan Genih, kan med de israelske bogstavers fonetiske ordlyd omrokerers, ogsaa staar der pludselig Djing ching, som er tilnavnet for folk med roedthaar.
Mr. Shirman smilede skaevt da han spurgte om jeg troede paa tilfaelde.
Fra starten var kemien mellem os god og kollegial, hvor vi talte begejstret og fagligt om vores arbejder. Saa jeg tror at jeg har fundet en rigtig god larer i ham.
Skal dog lige moedes med alle professorene foer jeg beslutter mig for een endelig Master, men han her havde et smukt sind. (og saa er han fodt samme aar som min far.)

I soendags havde jeg saa alle elever fra 1 aargang, M.A., paa besoeg til en praesentation af mine arbejder. Jeg spillede dem portfoliet og snakkede loes om dit og dat.
Det var en fin oplevelse og der var allerede to af dem (Louise og Gay), som kom til mig bagefter og sagde at de spillede i bands, electro pop bands, saa vi skulle da helt sikkert haenge ud. haere musik, laese fanzines og tjekke grfik fetisherne ud. Jeg tror vi starter med at dyrke Gay's passion - Underworld.
Det var dejligt.

Det er næsten skræmmende så godt jeg er blevet modtaget. Alle har givet deres besyv med til min eksistens og mit velbefindende og jeg føler mig heldigfire tyve timer i døgnet.
Har i skrivende stund modtaget følgende materielle goder; et godt indtegnetkort over byen, med alle jeg kenders andresser, gallerier, secondhand butikker og loppemarkeder, et Panasonic HIFI anlæg, en cykel, et studio og en masse telefonnumre på folk, som vil være behjælplige med realisationen af mine projekter og eller vaere venner..
De er utroligt soede og siger: "Her, nu faar du mit nummer in case du har lyst til at drikke kaffe med een eller anden. Jeg bor lige i narheden af XX." Og saa slaaar de en cirkel af i mit kort.
Det er meget meget dejligt!

Måske det er på tide at blive religiøs. The force er sandelig med mig. Det er helt sikkert.
Jeg befinder mig derfor i en tilstand af dyb indre ro. Jeg har ikke på noget tidspunkt følt mig forladt, usikker eller opslugt.
Fik dog bevæget mig ind idet hårde miljø nær den gamle busstation, hvor de kvindelige prostitueredeslæbte deres korpuser fra bil til bil i midterrabatten. Og for første gang imit liv bemærkede jeg en desideret afsky der for. Jeg fik simpelthen etmindre ildebefindende. Jeg har ondt af disse kvinder og mændene nærer jeg kunafsky over for, de med deres ned rullede vinduer i familebilen og dereskødelige blikke. Et sørgeligt fordærv.
Og så jeg drejede af.
Det slog mig for foereste gang i mange aar, at man ikke behoever at vaere en haard negl.
Man kan bare dreje af. !!! man kan bare dreje af!!
Det var sgu envild indsigt og jeg foeler paa mange maader, at mit liv tager en drejning hernede. Jeg har ikke vaeret til en eneste fest, jeg har ikke travlt og jeg slapper af.
Det er alt sammen nogle dejlige plusser, som jeg har savnet i mit liv meget laenge.

Jeg har talt meget med Lior om det, at tilkaempe sig sin hverdag igen.
JEG VILHAVE MIN HVERDAG TILBAGE, er mit slogan her. Skoent jeg intil nu har boet tosteder og dermed paa sin vis stadig er rodloes.

Har lige været ude for at kikke på en lejlighed. Den ligger fem - ti minutters gang fra Akademiet/Bezalel og er simplethen skøn. Problemet et bareprisen ca.2850 danske kroner for en, meget, stor to værelses (`en-suite) medspisekøkken samt bad og toilet.
Her ville det være normalt at dele med en kæreste da lejligheden er super intim og ikke kan afskaermes. Og da jeg ikke har saadan een, kaereste, ligger prisen måske lige i overkanten. Desvarre. Dette er en normal pris. Ja faktisk billigt.
Det skal nok lykkes. Som sagt befinder jeg mig i øjeblikket under en heldig stjerne.

HISTORISKE FACTS:Ingen kom og hentede mig i lufthavnen, saa jeg jeg ringede til skolen ogvarslede dem om min ankomst. Tog en taxi og var helt rolig. Jeg havde godt paa fornaemmelsen at ingen ville vaere der og det lader til at ingen har faaet min sidste mail med tidspunkt og dato. Der var ogsaa een del af dem fra workshoppen i Istanbul, som slet ikke vidste at jeg ville komme.
Saa de er pt. ved at vende sig til det.
Jeg lader dem tage sig deres tid og ringer sjaeldent til nogen.

Lior var droen ked af at misse min ankomst, men jeg blev da privat-indlogeret hos ham og hans kæreste Rona. (og er det velformelt set stadig. Vi sagde ikke farvel men: "Du kommer snart igen ikke ogsaa?")
Lior arbejder som arkitekt paa et lille buro, til sent hver dag. Rona er up-comming star on the local art scene here in Tel Aviv, og udstiller pt.sit største solo show på det mest fancy galleri for samtidskunst i byens centrum. Rothshilds st. Det er en fin film med mange greb og mange blandede stilarter.
Jeg holder meget af at vaere i deres selskab. Vi snakker en hel del om live og vejen, men med kunsten som faelles referance. Skoent! Simpelhen skoent!

Er dog flyttet midlertidigt in hos Yonathan, som er boesse og taget til Paris med sin kæreste, så jeg tænkte at give Lior og Rona et par kærlighedsdage.
Yonathan og Noams lejlighed er klart mere mondaen og den ligger hojere nord paa i centrums-aksen af Tel Aviv. Her er maaske lidt mere Oesterbro-agtigt. Og gaaturen her fra tager en time. (cykel 15 min.)
MEN, da jeg sidste onsdag slentrede en tur i mit nye kvarter, åbnede byen sigfor kunstneriske eventyr. En butik havde en Gan Genih boernebogen og i den naermeste fast-food biks (boereck) stod en ung digter og industrial-musiker.Gal hedder han. "Wave" paa engelsk.
Han synes at mit boernebogs projekt loed spaendene.
Saa der drikker jeg nok kaffe i morgen tidlig. Maaske han kan vaere mit foerste offer\samarbejdspartner.
I det hele taget virker folk mere funky her.

I Tel Aviv er alt fredeligt og stille. Al det voldsomme, saa som demonstrationer og religioesitets- konflikter foregaar i Jerusalem, men det er alt sammen hverdags kost og ingen hidser sig rigtigt op over noget.

Byen Tel Aviv er ikke stor. Det tager godt og vel 45 minutters gang fra udkanten af industri området, hvor Lior og Rona bor, ind til den nedre del af centrum hvor skolen er beliggende.
Det er en dejlig morgentur, gennem de kølige allér befolket af hunde i snor, kæledyr med stor K, samt klapvogne og cafe latte mødre.

Er i dag i Jerusalem, hvor Tal og Yonathan laeser teori paaUniversitetet, saa jeg kan altid faa et lift her til..Saa kan jeg det at se paa verdens mest religoese by med egne oejne (Er forovrigt begyndt at fotografere. Det passer mig bedre end diktafonen af en eller anden aarsag.)
Men men. Har ikke rigtig tid i dag. Skolen her holder aabenthus, hvor jeg kan se paa alle eleverne fra grundskolen og deres arbejder. Ogsaa jeg har lige talt med den udvekslings ansvarlige Liv Serper, saa der har vaeret rigeligt at se til.

Ser bare tiden an og indsamler saa meget jeg kan. I morgen tager jeg ind paa skolen og kikker paa boernebogen igen.

Comments:
tanja stasia

-optimism thru globalization- this better than war even in the text

jacob asked to do some events next to danish artists and add my website for global recognition as a mega chance which i will be eenjoying even more if i get responses to tmadra@turk.net re: http://newmediakitchen.com
also i will document all the project more for photos and some videos maybe not most objectively and not too much with deconstruction, and all with empathy
and will try my soundart project next to all other soundprojects of ypu people best teoman
 
Post a Comment



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?